Haber

Antep fıstığının verimi 2,5 kat arttı

Nestlé DAMAK ve TEMA Vakfı tarafından 2011 yılında kurulan “Fıstıklarımız Bol Olsun” projesi ile fıstık tarımının geliştirilmesi destekleniyor. 12 yıldır devam eden proje kapsamında 2 bin çiftçiye üretim yapıldı. Sürdürülebilir tarım uygulamaları konusunda eğitimler verilirken, yaklaşık 4 bin 500 çocuğa da Antep fıstığının önemi konusunda farkındalık kazandırılırken, Antep fıstığının verimi de 2,5 kat artırıldı.

Nestlé DAMAK ve TEMA Vakfı iş birliğiyle hayata geçirilen “Bol Fıstıklarımız Olsun” projesi ile fıstık tarımında sürdürülebilir uygulamalarla verim artırılıyor. 2011 yılından bu yana devam eden proje kapsamında çalışılan bahçelerde, proje başlangıcından bu yana komşu bahçelere göre verimin 2,5 kat arttığı analizlerle kanıtlandı. Antep fıstığı üretiminin yüzde 60’ını karşılayan Barak Ovası’nda ve Gaziantep’in fıstık üretimi yapılan ilçelerinde fıstık tarımında sürdürülebilirliğin sağlanması amaçlanıyor.

Gaziantep’te 200 binden fazla kişinin geçimine katkı sağlayan fıstık tarımının geliştirilmesini destekleyen proje kapsamında bugüne kadar 2 bin çiftçiye arazi yönetiminden hasada kadar tüm üretim süreçleri konusunda eğitim verildi. Ayrıca başlatılan çocuk eğitim programları ile yaklaşık 4.500 çocuğa ulaşılmıştır. Antep fıstığının Gaziantep, Türkiye ve dünya açısından değeri konusunda farkındalık yaratmak, çocukları ebeveynlerinin ürettiği yerel eserin değeri konusunda bilgilendirmek, onları bu eseri sahiplenmeye ve üretime devam etmeye teşvik etmek amaçlanıyor.

 

‘Hiçlik Yılı’ artık yok

Bilimsel temelli tarım uygulamalarıyla toprağı ve çevre ekosistemleri koruyan proje, verim artışıyla üreticilerin yüzünü güldürmeye devam ediyor. Yapılan araştırmalar çerçevesinde 2011 yılından bu yana projeden yararlanan çiftçilerin yüzde 91’i, “yok yıl” olarak bilinen yıllarda yaşanan verim düşüşlerinin azaldığını ve artık her yıl iş alabileceklerini belirtiyor. . 2014 yılında projeye katılan çiftçilerin yüzde 61’i her yıl verim elde ettiğini belirtiyor.

 

“Fıstık yoldaşımızdır”

Nestlé Pazarlama ve Kurumsal İrtibat Müdürü Zeynep Sungu, Nestlé’nin çalışmalarının temelini oluşturan “Ortak Değer Yaratmak” yaklaşımı doğrultusunda bireyler, aileler, topluluklar ve gezegen için farkındalık ve fayda yaratmaya yönelik adımlar attıklarını belirtti. “Antep fıstığı ile başlayan dostluğumuz, 90 yıl öncesine, Türkiye’nin ilk fıstıklı çikolatası olan Nestlé DAMAK’ın 1933 yılında üretilmesine kadar uzanıyor. Nestlé’nin global çikolata uzmanlığı, bu topraklarda yetişen en değerli ürünlerden biri olan yer fıstığı ile buluştuğunda DAMAK doğuyor. . Antep fıstığı damak tadının vazgeçilmez ürünüdür. Bu efsane lezzetin nesiller boyu aynı lezzeti koruyabilmesi, ‘bidamak güzelliğinin’ her zaman var olması ve yer fıstığının hak ettiği değere ulaşabilmesi için 12 yıl önce kolları sıvadık ve ‘Fıstığımız Bol’ demeye kendimizi adadık. . İklim değişikliğinin etkilerini bugün ciddi anlamda hissederken, en değerli miraslarımızdan biri olan yer fıstığının taşınmasından, çiftçilerimizin geçim kaynaklarının güzelleştirilmesine kadar pek çok değerli çalışmaya imza atıyoruz. ‘Bol Fıstıklarımız Olsun’, ‘Ortak Değer Yaratma’ yaklaşımımızı en iyi temsil eden çalışmalarımızdan biridir. Geleceği düşünerek doğal varlıkların sürdürülebilir kullanımıyla yer fıstığını gelecek nesillere ulaştırmaya devam edeceğiz.” söz konusu.

 

TEMA Vakfı’nın en uzun soluklu projelerinden

TEMA Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Deniz Ataç, “Fıstığımız Bol Olsun” projesinin başarısının temelinin, bilimsel bilgiyle donatılmış uygulanabilir çözümlerden oluştuğunu vurguladı. DAMAK ve Fıstık Araştırma Enstitüsü Müdürlüğü işbirliğiyle yürüttüğümüz projemizde üreticileri toprak sağlığını koruyan bilimsel uygulamalarla tanıştırdık, antep fıstığında verim ve kaliteyi artırdık. Verilen eğitimlerin yanı sıra çiftçilerimize toprak yönetiminden hasada kadar tüm süreçte destek vererek bunu başardık. Bahçelerdeki erkek ağaçların bulunmaması, yokluğu, bölgede uzman yetiştirici ve budayıcı ihtiyacı gibi sorunların analizine odaklandık. Milli Eğitim Bakanlığı işbirliğiyle 124 sertifikalı aşıcı ve 158 budayıcı yetiştirdik. Bahçelere yaklaşık 50 bin dişi ağacın gübrelenmesini sağlayacak 3.500 aşılı erkek ağaç diktik. Antep fıstığı yetiştirilen topraklarda organik maddeyi artırmak amacıyla çiftçilerimizin uygulamaları arasına toprağı düzenleyici organik gübreler, kompost ve yeşil gübre uygulamaları gibi toprak dostu örnek uygulamalara da yer verdik. 2023 yılı sonuna kadar devam edecek olan üçüncü faz çalışmalarımızla kazanımlarımızı genişleterek geleceğe taşımayı hedefliyoruz. dedi. Ataç, “Fıstıklarımız Bol Olsun” projesinin TEMA Vakfı’nın en uzun soluklu projelerinden biri olduğunun altını çizdi.

 

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu